Правовая логика, проблемы и пути совершенствования кредитного управления на платформах электронной коммерции в Китае

Авторы

  • Юй Го Университет Внутренней Монголии https://orcid.org/0000-0001-5119-3963
  • Тяньфан Ян Университет МГ У-ППИ в Шэньчжэне

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu25.2025.105

Аннотация

На фоне быстрого развития электронной коммерции управление кредитом становится особенно важным для обеспечения порядка на платформах и стимулирования их высокого качества. В настоящей статье анализируются внутренняя правовая логика кредитного управления на платформах электронной коммерции, а также проблемы, с которыми оно сталкивается, и возможные пути их решения. Отмечается, что традиционная модель управления, ориентированная на наказание за нарушение доверия и игнорирующая поощрение добросовестных участников, приводит к недостаточной эффективности кредитного управления на платформах. Кроме того, отставание в развитии технических инструментов и недостаточная прозрачность информации создают проблемы, такие как
«черный ящик» алгоритмов. Для преодоления этих проблем статья предлагает акцентировать внимание на координации поощрения добросовестных участников и наказания за нарушение обязательств, содействовать участию множества субъектов в управлении платформами и использовать информационные инструменты для увеличения доступности и обмена кредитной информацией. Также отмечается, что можно усилить ответственность платформ за недобросовестное поведение через введение юридических механизмов, уточнив юридические обязательства сторон и повысив правовую силу ограничений, что поможет создать более справедливую и прозрачную систему управления кредитом. Решая эти проблемы, статья направлена на содействие высококачественному развитию электронной коммерции и внесение вклада в формирование доверительной цифровой экономики.

Ключевые слова:

электронная коммерция, управление кредитом, платформа-экономика, цифровые технологии, совместное управление, кредитное управление, юридические средства

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.
 

Библиографические ссылки

Alekseenko, Aleksandr P. 2024. Legal Status of the Operator of an E-Commerce Platform in the PRC. Pravovedenie 68 (2): 284–302. (In Russian)

Chen, Rongxin. 2021. The path of public authority intervention in platform autonomy and its public law limits. Human Rights Studies 2: 431–448, 532. (In Chinese)

Dushnitsky, Gary, Piva, Evila, Rossi-Lamastra, Cristina. 2022. Investigating the Mix of Strategic Choices and Performance Platforms: Evidence from the Crowdfunding Setting. Strategic Management Journal 43 (3): 563–598.

Gabov, Andrey V. 2021. The Digital Platform as a New Legal Phenomenon. Permskii iuridicheskii al’manakh 4: 13–82. (In Russian)

Gao, Qingkai. 2019. The concept of “consumer”: Mechanisms of appearance and norm construction. Jurisprudence 10: 149–164. (In Chinese)

Kong, Xiangwen. 2021. Credit supervision as a new regulatory mechanism: Effectiveness enhancement and legitimacy control. Journal of the Party School of the Central Committee of the Communist Party of China (National Academy of Governance) 10: 143–150. (In Chinese)

Ling, Yonghui. 2022. Both fish and bear’s paw: A dual regulatory framework for platform economy and its welfare effects. Business Economics and Management 5: 18–27. (In Chinese)

Liu, Mingqing. 2019. A study on the improvement of the legal mechanism for e-commerce credit. Eastern Law Journal 2: 151–160. (In Chinese)

Luhmann, Niklas. 2005. Trust: A Mechanism for Simplifying Social Complexity. Translated by Qu, Tiepeng and Li, Qiang. Shanghai People’s Publishing House: 151–122. (In Chinese)

Luo, Jinlian. 2024. The triple logic of transforming computing power into digital productivity. People’s Forum 2: 19–23. (In Chinese)

Luo, Peixin. 2018. Social Credit Law: Principles, Regulations, and Cases. Peking University Press: 257. (In Chinese)

Mayzlin, Dina, Dover, Yaniv, Chevalier, Judith. 2014. Promotional reviews: An empirical investigation of online review manipulation. American Economic Review 104 (8): 2421–2455.

Meng, Fanxin, Tu, Shengwei. 2017. Technological empowerment, platform dominance, and new models of co-governance in online trading markets. Comparative Economic and Social Systems 5: 43–51. (In Chinese)

Meng, Rong. 2020. The inherent logic of building the social credit system under the national governance framework. Legal System and Social Development 4: 162–179. (In Chinese)

Na, Chaoying. 2021. Study on the multi-governance subjects and their collaborative governance structure in cross-border

e-commerce in the era of big data. Comparative Economic and Social Systems 6: 122–130. (In Chinese)

National Electronic Information Public Service Network. Shandong Province’s suggestions for strengthening the integrity in e-commerce. Available at: https://dzswgf.mofcom.gov.cn/news/22/2019/11/1575013189947.html (accessed: 15.01.2025). (In Chinese)

Su, Yingliang. 2022. Research on the dynamic relationship between e-commerce development and residents’ consumption, considering the factor of educational level. Price Theory and Practice 10: 167–170. (In Chinese)

Tian, Zhilong, Yang, Wen, Long, Xiaofeng. 2011. Social norms influencing Chinese consumption behavior and consumer perception: An exploration of consumer normative rationality. Economic Management 1: 101–111. (In Chinese)

Wang, Dandan, Jian, Lirong, Fu, Shuai. 2023. Consumer feedback-based co-governance on cross-border e-commerce platform merchants’ credit supervision. Computer Integrated Manufacturing Systems 3: 989–1000. (In Chinese)

Wang, Pengfei. 2023. The dilemma and solutions for legal remedies to algorithmic discrimination on e-commerce platforms. Scientific Decision Making 5: 213–223. (In Chinese)

Wang, Yumin. 2020. Exploration and reform suggestions for supporting “streamlining administration and delegating powers” through credit information sharing. Macroeconomic Management 11: 14–19, 32. (In Chinese)

Xiao, Hongjun, Li, Ping. 2019. Ecological governance of corporate social responsibility in platform-based companies. Management World 4: 120–144. (In Chinese)

Xu, Guodong. 2021. Clarification of the meaning of “trust” in the “joint punishment for dishonesty” mechanism. China Law Review 1: 88–95. (In Chinese)

Yang, Fan. 2023. A study on the necessary data infrastructures in the personal credit market. Journal of East China University of Political Science and Law 6: 77–89. (In Chinese)

Yang, Yafen, Zhao, Rongchen. 2018. Research on the credit management mechanism of cross-border e-commerce: A game theory perspective. Productivity Research 5: 30–35, 78. (In Chinese)

Yao, Hui, Que, Zibing. 2020. Autonomy and rule of law in e-commerce platforms: Judicial attitudes in platform governance. Seeking Truth Journal 4: 90–102. (In Chinese)

Ye, Ming, Qiu, Weiqi. 2023. “Secret autonomy” digital platform credit scoring: Concerns and regulations. Journal of Beijing University of Technology (Social Science Edition) 4: 118–134. (In Chinese)

Yu, Lihui. 2022. On the open sharing of information under public credit governance. Credit 10: 39–46. (In Chinese)

Zhang, Chuang, Hao, Lingyun. 2022. Trust in transaction-based digital platforms: Current status and future directions. Economic Management 8: 190–208. (In Chinese)

Zhao, Xudong. 2020. The debate on the registration of e-commerce subjects. Tsinghua Law Journal 4: 41–52. (In Chinese)

Загрузки

Опубликован

2025-04-23

Как цитировать

Го, Ю., & Ян, Т. (2025). Правовая логика, проблемы и пути совершенствования кредитного управления на платформах электронной коммерции в Китае. Правоведение, 69(1), 76–101. https://doi.org/10.21638/spbu25.2025.105