Религиозное наследие в международном праве: национализм, культура и права

Авторы

  • Лукас Ликсински Университет Нового Южного Уэльса

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu25.2020.111

Аннотация

В статье исследуется та роль, которую религиозное наследие играет в нашем мышлении об использовании нематериального культурного наследия в политическом, социологическом и культурном аспектах. Рассматриваемая как наследие, религия выступает важной частью национального строительства, оторванной от фундаментальных канонов и воспринимаемой как социальная практика, что, по мнению автора, по большей части является развитием в правильном направлении в соответствии с международно признанным правом человека на свободу вероисповедания. В статье исследуется религиозное наследие в международном праве через российский опыт восприятия как Конвенции о Всемирном наследии 1972 г., так и Конвенции о нематериальном культурном наследии 2003 г. С точки зрения автора, ценности такого наследия преобладают над религиозными, по крайней мере поскольку концепция нематериального культурного наследия выступает в качестве посредника для распространения секуляризма и космополитизма. Однако в то же время право человека на свободу вероисповедания способно помочь религиозным общинам использовать возможности сохранения наследия для защиты веры. Таким образом, в то время как придание религии привилегированного положения рассматривается как несовместимое с ориентацией на установление мира и диалога между нациями, которой международное право имеет тенденцию отдавать приоритет, процессы имплементации права наследия также обладают потенциалом содействия религии и религиозным общинам. По мнению автора, связь правовых норм о нематериальном культурном наследии с концепцией прав человека создает для таких стран, как Россия, стимулы более серьезно заниматься возможностями имплементации механизмов защиты этого наследия для охраны определенных религиозных практик и сдерживания роста опасного национализма. Поэтому России следует серьезно рассмотреть вопрос о ратификации Конвенции о нематериальном культурном наследии, по крайней для того, чтобы она принесла пользу обращению с религиозным наследием и его использованию в стране, а также способствовала расширению свободы вероисповедания как права человека, признаваемого и в индивидуальном, и в коллективном измерениях.

Ключевые слова:

религия, секуляризм, нематериальное наследие, мировое наследие, международное право, коллизия прав, индивидуальные права, коллективные права, российское наследие

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.
 

Библиографические ссылки

Agadjanian, Alexander. 2000. Religious pluralism and national identity in Russia. International Journal on Multicultural Societies 2 (2): 97–124.

Aikawa-Faure, Noriko. 2020. Article 31. Transitional Clause on the Relationship to the Proclamation of Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity. The 2003 UNESCO Intangible Heritage Convention: A Commentary, eds Janet Blake, Lucas Lixinski. Oxford University Press: 408–431.

Augustinos, Nicholas. 2018. The Role of Non-State Actors in the Cultural Heritage Field — The Case of the Orthodox Church and Its Heritage in Turkey. Santander Art and Culture Law Review 4 (2): 277–304.

Aykan, Bahar. 2013. How Participatory is Participatory Heritage Management? The Politics of Safeguarding the Alevi Semah Ritual as Intangible Heritage. International Journal of Cultural Property 20: 381–405.

Chechi, Alessandro. 2014. Protecting Holy Heritage in Italy — A Critical Assessment through the Prism of International Law. International Journal of Cultural Property 21: 397–421.

Deschepper, Julie. 2019. Between future and eternity: a Soviet conception of heritage. International Journal of Heritage Studies 25 (5): 491–506.

Duursma, Jorri C. 1996. Fragmentation and the International Relations of Micro-States: Self-Determination and Statehood. Cambridge, Cambridge University Press.

Francioni, Francesco. 2020. Article 2 (1): Defining Intangible Cultural Heritage. The 2003 UNESCO Intangible Heritage Convention: A Commentary, eds Janet Blake, Lucas Lixinski: 48–57. Oxford, Oxford University Press.

Geering, Corinne. 2020. Protecting the heritage of humanity in the Cold War: UNESCO, the Soviet Union and sites of universal value, 1945–1970s”. International Journal of Heritage Studies 26 (12): 1132–1147.

Guiffre, Erin. 2007. If They Can Raze it, Why Can’t I? A Constitutional Analysis of Statutory and Judicial Religious Exemptions to Historic Preservation Ordinances. Scholarship @ Georgetown Law. Available at: http://scholarship.law.georgetown.edu/hpps_papers/20 (accessed: 18.12.2020).

Hatcher, Jr. R. Brent. 1998. City of Boerne v. Flores: Defining the Limits of Congress’s Fourteenth Amendment Enforcement Clause Power. Mercer Law Review 49: 565–588.

Jacobs, Marc. 2020. Article 15: Participation of Communities, Groups, and Individuals — CGIs, not Just “the Community”. The 2003 UNESCO Intangible Heritage Convention: A Commentary, eds Janet Blake, Lucas Lixinski: 273–289. Oxford, Oxford University Press.

Joseph, Sarah, Schultz, Jenny, Castan, Melissa. 2004. The International Covenant on Civil and Political Rights: Cases, Materials, Commentary. 2nd ed. Oxford, Oxford University Press.

Lixinski, Lixinski. 2013. Intangible Cultural Heritage in International Law. Oxford, Oxford University Press.

Lixinski, Lixinski. 2018. Religious Cultural Heritage: The Law and Politics of Conservation, Iconoclasm, and Identity. Heritage at the Interface: Interpretation and Identity, ed. by Glenn Hooper: 121–135. Florida, University Press of Florida.

Lixinski, Lucas. 2013. International Cultural Heritage Regimes, International Law and the Politics of Expertise. International Journal of Cultural Property 20 (4): 407–429.

Lixinski, Lucas. 2015. Heritage Listing as a Tool for Advocacy: The Possibilities for Dissent. Contestation and Emancipation in International Law through International Cultural Heritage Law. Asian Journal of International Law 5 (2): 387–409.

Lixinski, Lucas. 2020. The Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage and Human Rights: Relativism and Collectivism 2.0? The 2003 UNESCO Intangible Heritage Convention: A Commentary, eds Janet Blake, Lucas Lixinski: 463–477. Oxford, Oxford University Press.

Lowenthal, David. 2005. The Heritage Crusade and the Spoils of History. Cambridge, Cambridge University Press.

Maggen, Michael. 2005. The conservation of sacred materials in the Israel Museum. Conservation of Living Religious Heritage: Papers from the ICCROM 2003 Forum on Living Religious Heritage: conserving the sacred, eds Herb Stovel, Nicholas Stanley-Prive, Robert Kilick: 102–106. Rome, ICCROM.

Mironenko, Polina. 2009. Conservation Issues on UNESCO World Heritage Sites in Russia. From the Roerich Pact to Contemporary Challenges. Cultural Landscape in Practice, eds Giuseppe Amoruso, Rossella Salerno: 145–150. New York, Springer.

Nyathi, Pathisa, Ndiweni, Chief Bidi. 2005. A living religious shrine under siege: The Njelele Shrine / King Mzilikazi’s Grave and Conflicting Demands on the Matopo Hills Area of Zimbabwe. Conservation of Living Religious Heritage: Papers from the ICCROM 2003 Forum on Living Religious Heritage: conserving the sacred, eds Herb Stovel, Nicholas Stanley-Prive, Robert Kilick: 58–66. Rome, ICCROM.

Scolnicov, Anat. 2011. The Right to Religious Freedom in International Law: Between group rights and individual rights. Abingdon, Routledge.

Shterin, Marat. 2001. New Religions in the New Russia. Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions 4 (2): 310–321.

Smith, Laurajane. 2006. Uses of Heritage. Oxfordshire, Routledge.

Smith, S. A. 2015. Contentious Heritage: The Preservation of Churches and Temples in Communist and Post-Communist Russia and China. Past and Present 226(10): 178–213.

Soggetti, Gabriele D. 2020. Article 15: Participation of Communities, Groups, and Individuals — Participation and Democracy”. The 2003 UNESCO Intangible Heritage Convention: A Commentary, eds Janet Blake, Lucas Lixinski: 290–305. Oxford, Oxford University Press.

Stovel, Herb. 2005. Introduction. Conservation of Living Religious Heritage: Papers from the ICCROM 2003 Forum on Living Religious Heritage: conserving the sacred, eds Herb Stovel, Nicholas Stanley-Prive, Robert Kilick: 1–11. Rome, ICCROM.

Takahashi, Sanami, Maejima, Noriko, and Kobayashi, Hiroshi. 2014. UNESCO World Heritage and the regional powers: Changing representations of religious cultural heritage. Eurasia’s Regional Powers Compared — China, India, Russia, ed. by Shinichiro Tabata: 222–239. Abingdon, Routledge.

Tasch, Laman. 2010. Defining Nation and Religious Minorities in Russia and Turkey: A Comparative Analysis. Politics and Religion 3 (2): 327–351.

Temperman, Jeroen. 2012. Religious Symbols in the Public School Classroom. The Lautsi Papers: Multidisciplinary Reflections on Religious Symbols in the Public School Classroom, ed. by Jeroen Temperman: 142–176. Leiden, Brill.

Temperman, Jeroen. 2013. Of Crosses and Homophobia: The European Court of Human Rights on which Manifestations of Religion One May Bring to Work. Available at: http://ssrn.com/abstract=2316736 (accessed: 18.12.2020).

Temperman, Jeroen. 2013. Recognition, Registration, and Autonomy of Religious Groups: European Approaches and their Human Rights Implications. State Responses to Religious Minorities, ed. by David Kirkham: 151–165. Farnham, Ashgate.

Ubertazzi, Benedetta. 2020. Article 2 (2): Manifesting Intangible Cultural Heritage. The 2003 UNESCO Intangible Heritage Convention: A Commentary, eds Janet Blake, Lucas Lixinski: 58–80. Oxford, Oxford University Press.

Whiting, Dean. 2005. Conserving built heritage in Maori communities. Conservation of Living Religious Heritage: Papers from the ICCROM 2003 Forum on Living Religious Heritage: conserving the sacred, eds Herb Stovel, Nicholas Stanley-Prive, Robert Kilick: 12–18. Rome, ICCROM.

Wijesuriya, Gamini. 2005. The past is in the present: perspectives in caring for Buddhist heritage sites in Sri Lanka. Conservation of Living Religious Heritage: Papers from the ICCROM 2003 Forum on Living Religious Heritage: conserving the sacred, eds Herb Stovel, Nicholas Stanley-Prive, Robert Kilick: 31–43. Rome, ICCROM.

Williamson, Elizabeth C. 1997. City of Boerne v. Flores and the Religious Freedom Restoration Act: The Delicate Balance between Religious Freedom and Historic Preservation. Journal of Land Use & Environmental Law 13 (1): 107–159.

Xue, Asan. 2014. Religion, Heritage, and Power: Everyday Life in Contemporary China, PhD Dissertation. Edith Cowan University.

Zekrgoo, Amir H., Barkeshli, Mandana. 2005. Collection management of Islamic heritage in accordance with the worldview and Shari’ah of Islam. Conservation of Living Religious Heritage: Papers from the ICCROM 2003 Forum on Living Religious Heritage: conserving the sacred, eds Herb Stovel, Nicholas Stanley-Prive, Robert Kilick: 94–101. Rome, ICCROM.

Загрузки

Опубликован

2020-11-30

Как цитировать

Ликсински, Л. (2020). Религиозное наследие в международном праве: национализм, культура и права. Правоведение, 64(1), 138–155. https://doi.org/10.21638/spbu25.2020.111